r:go logo

r:go - Nästa generationens fjärrstyrning av lastbilar

R:go är det smarta fjärrstyrningssystemet för Volvo lastilar som kommunicerar direkt med fordonet.

grå lastbil

Enkel installation, avancerad teknik

Enkel att installera och använda med avancerat säkerhetssystem, samt praktisk åtkomst och konfiguration via smartphone.

Fjärrstyrning

Enkelt och effektivt. En spak för acceleration/broms och en för styrning.

Säkerhet

Uppfyller krav från maskindirektivets standard, 2006/42/EC. Kontrollerar nödbroms, stopp av motor och automatisk bromsning

Installation

Snabb och enkel installation som är pålitlig och säker för fordonet. Passar för flertalet radiostyrningar.

Vad är R:go?

R:go, det smarta fjärrstyrningssystem för Volvo lastbilar med EXSTER som kommunicerar direkt med fordonet. Systemet använder lastbilens egna funktioner för växling, gas, broms och styrning via CAN-buss.

Med hjälp av fjärrstyrning kan en enda person manövrera lastbilen och på samma gång utföra, till exempel, vägunderhåll vid kortare sträckor. Fjärrstyrningen bygger på en innovativ teknik med unik mjukvarulösning som är enkel att installera. Systemet är en kostnadseffektiv och smart lösning som kan frigöra upp till 50 procent av arbetstiden.

R:go uppfyller ISO 13849 med säkerhetsnivå pl d. Den höga säkerhetsklassen krävs då en lastbil i rörelse kan ge upphov till stora skador. Systemet består av en systembox och en radarsensor för övervakning av område framför och bakom lastbilen. Alla enheter uppfyller standarden var för sig och i kombination.

Säkerhetsklassat och CE-märkt. Som påbyggare ansvarar du för att systemet är säkert och lämnar CE-märkning för lastbilen. För att göra det simpelt bifogar vi ett intyg som visar att produkten uppfyller kraven för CE-märkning, ”Försäkran för inbyggnad” (IIB intyg).

Vilket regelverk gäller för fjärrstyrning?

keyboard_arrow_down

För fjärrstyrning av lastbil gäller ”maskindirektivet”, EU-direktiv 2066/42/EG. Det innebär att systemet ska uppfylla någon standard som uppfyller detta direktiv. De två som oftast används för elektroniska styrsystem är ISO 13849 och IEC 61508.

Vad säger Volvo?

keyboard_arrow_down

Volvo klargör att det är maskindirektivet som gäller. Detta framgår av Volvo Bodybuilder Instructions (VBI) kapitel 8 Övrigt->CE märkning.

Hur fungerar styrsystemet i praktiken?

keyboard_arrow_down

Om ett riskmoment inträffar, exempelvis om en person står för nära lastbilen i färdriktning, så stoppar styrsystemet lastbilen. För att uppnå detta enligt använd standard ställs hårda krav på elektronik, sensorer och styrprogram. Observera att hela styrsystemet (funktionen) som ska uppfylla standarden, inte en enskild komponent. En leverantör av ett system ska bifoga intyg om att systemet uppfyller kraven för CE-märkning.

En vanlig missuppfattning...

keyboard_arrow_down

… är att säkerheten uppfylls med Volvos beskrivning om hur lastbilen kan sättas i säkert läge. Detta aktiverar nödbromsen och stänger av lastbilen med mekaniska nödstopp. Men det saknas möjlighet att med fjärrstyrning sätta lastbilen i säkert läge. Styrsystemet kan alltså inte på säkert sätt stoppa lastbilen, någon behöver fysiskt trycka in ett nödstopp.

  • Smidig körning
  • Snabb och enkel installation
  • Anpassningsbart bromssystem/AI-broms
  • Automatiskt självtest av säkerhetsfunktioner vid uppstart
  • Säker områdesövervakning (radarsensorer)
  • Avancerad intern systemövervakning
  • Förberedd för framtida programuppdateringar vid utökad och ny funktionalitet
  • CE-märkning / DOC 28
  • Maskindirektiv 2006/46/EC
  • EN-13849
  • Prestandanivå d- PI d
  • Chassitillverkarens instruktioner
  • CAN J1939
  • CANopen
  • CANopen
  • Joab
  • Tele Radio
  • Olsberg
  • Scanreco
  • Hetronic
  • Hiab
  • Palfinger
  • HBC
r:go hårdvara

Vill du veta mer?

Om du är intresserad av att testa produkten eller har andra frågor, tveka inte att höra av dig

Kontakta oss